< Return to the program schedule of Ropecon 2024

Raapivat kynnet - Scratching nails

Usva "Sereneidia" Sumukanto
Sali 315, (4 h)
📝 Give feedback

Mielenterveysosastolla on totuttu käsittelemään pelottavia ajatuksia, mutta harvoin ne ovat todellisia. Viimeisen kuukauden aikana hoitajat ovat kuitenkin raportoineet osastolla kasvavasta paranoiasta: useat potilaat ovat vakuuttaneet että varjot venyvät luonnottomasti, hyökkäävät heidän kimppuunsa, puhuvat heille, houkuttelevat luokseen. Pimeys oli jotain, mitä alettiin yleisesti pelätä. Ryhmäterapian järjestämisestä tuli pelkkä katastrofi - yksikään potilas ei ollut samaa mieltä toisen kanssa yksityiskohtien kanssa. Mutta valot oli pidettävä päällä aina, muuten potilaista tuli hallitsemattomia, heitä oli mahdoton rauhoittaa mitenkään. Pieninkin varjo sai aikaan kirkuvan kuoron.

Sitten maailma pimeni, kaikki valot sammuivat. Paniikki räjähti osastolla, kaikennielevä kauhu on tehnyt mahdottomaksi hallita tilannetta. Mikä pahinta, pimeyden mukana saapuneet NE ovat tehneet kaameita asioita kaikille, jotka ovat lähteneet, minkä vuoksi kukaan ei uskalla poistua sairaalasta.

Varavirtageneraattori toimii, luoden pitkille käytäville himmeää valoa, mutta sitä ei ole suunniteltu kestämään pitkään. Mutta niin, voiko täällä vain pysyä ja odottaa, että valot sammuvat lopullisesti?

10 candles on pelisysteemi, joka pohjaa vahvasti yhteiseen tarinankerrontaan, ja jota aikatauluttaa kynttilät joiden sammuminen vie peliä eteenpäin. Tämä on peli, jota ei voi voittaa, jossa kaikki hahmot joutuvat alistumaan pimeydelle. Tavoitteena pelissä on kuitenkin pitää kiinni toivosta, joka hahmoilla on, niin pitkään kuin mahdollista ja siten kertoa yhdessä merkityksellinen tarina.

Systeemiä ei tarvitse osata, eikä mukaan tarvitse muuta kuin avoimen mielen ja halun kertoa yhdessä tämä tarina.

--

The mental health clinic is used to dealing with frightening ideas, but rarely are they real. For the last month the doctors had reported a rise in a communal paranoia: the patients were claiming the shadows were growing, attacking them, and talking to them, luring them. The darkness was something to be feared. Group therapy was a disaster - no two patients could agree on any of the details. Lights had to remain on at all times or the patients would become inconsolable. The slightest shadow lead to screaming.

Then the world went dark, and the lights went out. Panic erupted throughout the building. The all consuming fear of the dark has made it hard to maintain order in the hospital. What’s worse, THEY who came with darkness have done horrible things to those who went outside making sure everyone was too afraid to leave. The backup generator is working although it won’t last long. Then again, can you really stay here and wait for the lights to go out once and for all?

10 candles is a system which is strongly based on shared storytelling and which is scheduled by the candles whose extinguishing advances the game. This is an unwinnable game where all characters are forced to succumb to the darkness. However, the goal in the game is to hold on to the hope that the characters have for as long as possible and thus tell a meaningful story together.

You don't need to know the system, and all you need is an open mind and a desire to tell this story together.

Game slogan: Pakokauhuista menoa mielisairaalassa kynttilänvalossa
RPG system: 10 candles
Minimum attendance: 3
Maximum attendance: 6
Content warnings: klassinen kauhu, sairaalateemainen kauhu, pakokauhu, ahdistus, tuntematon vihollinen, kuolema / classical horror, hospital themed horror, panic, anxiety, unknown enemy, death
Day: perjantaiProgram Type: GamingTopic: Pen & Paper RPGTopic: MonstersRoom: Sali 315Accessibility: Darkness/low lightingAccessibility: Duration over two hours withtout breaksAccessibility: Limited opportunies to move aroundTarget Audience: Aimed at adult attendeesTarget Audience: Beginner-friendlyPlaystyle: SeriousPlaystyle: Rules-lightPlaystyle: Story-drivenPlaystyle: Character-drivenLanguage: FinnishLanguage: English